22. jan. 2013

Aftensmad og snacks

På opfordring fra søde Tina vil jeg her komme med lidt forslag til aftensmad og snacks af den sunde(re) slags :)

Jeg kan rigtig godt lide at lave mad! Og jeg kan rigtig godt lide at eksperimentere med nye opskrifter. Indimellem laver jeg også mad efter egen fantasti, eller ud fra noget jeg kan huske at have læst om et sted. Herunder kommer der lidt forslag til både aftensmad og lidt til den søde tand. Jeg har også kategorien Mad herinde, hvor I også kan finde inspiration :)

 photo dinner2_zpsb3fa0b22.jpg

1. Kikærtesalat - Den her er en vinder hos mig! Jeg lavede den så sent som i går til frokost. Det er så nemt, og alligevel virkelig lækkert og mættende, så den vil jeg klart anbefale :)

2. Kålwraps - Lavede dem for første gang her for ikke så længe siden. Kæresten spiste alm. hvedewraps med fyld, men jeg blancherede et par hvidkålsblade og kom fyldet deri. Det var rigtig lækkert, og jeg tror jeg vil gøre det fremover i stedet for hvedewraps :) Fyldet bestemmer man jo selv, men vi lavede en blanding af hakket oksekød, løg, hvidløg, rød peber, frisk hakket chili og majs.

3. Honningmelon med serranoskinke - og dertil en salat efter egen smag :) Nogengange har man bare lyst til noget let aftensmad, og så er det her perfekt.. Man kan jo også komme lidt melon i selve salaten.

4. Kyllingedeller! - Jeg er helt tosset med dem :) Er ikke så meget til rigtige frikadeller, men dem her er altså et hit! Her på billedet havde jeg blandet én pakke kyllingefars med nogle solsikke- og græskarkerner, men de er også super lækre hvis man blander kyllingen med et bundt hakket persille, samt smuldret fetaost. Selv kæresten syntes de var et hit ;) Tilbehør kan man selv bestemme, men her på billedet er det ovnbagte sweet potatoes og majs :)

5. Den hurtige løsning - Indimellem skal det også bare gå lynhurtigt. Især hvis jeg kommer sent hjem fra træning :) Og så er sådan en rugbrød med hytteost og tomat altså bare godt. Det behøver ikke altid være en raketvidenskab i køkkenet..


 photo snacks_zps0dc5507b.jpg

1. Dadel-konfekt - Dadler er (i mine øjne) kanon lækre at spise som en lidt sundere snack. Man kan lave mange variationer af dadel-kugler, men her på billedet er det "raw pebernødder" som jeg tidligere skrev om herinde. Jeg vil dog snart afprøve en version med dadler, kakao og kokos.. eller dadler, kakao og trillet i lakrids pulver! Mums!

2. Humus - Kikærter er generelt rigtig lækkert, og humus er ikke en undtagelse :) Et par gulerodsstænger eller agurkestænger til, og så har man altså en rigtig lækker snack.

3. Andre snacks - eller, mellemmåltider. Jeg har tit nogle mandler eller figenstænger med i tasken. Især figenstænger er gode til at tage sukkertrangen. Banan-is er også rigtig lækkert - det er faktisk bare en frossen banan som man blender indtil konsistensen er som rigtig is! Nemt og sundt :)


Jeg håber jeg kunne inspirere lidt til nogle nye opskrifter :)

1 kommentar: